Odszkodowanie za opóźniony lot.

Odszkodowanie za opóźniony lot. fot. Image by Free-Photos from Pixabay

Pasażerowie linii lotniczych często nie mają świadomości, że w przypadku opóźniania lotu mogą żądać odszkodowania. Na jakich zasadach i w jakiej wysokości jest ono przyznawane?

Z problemem opóźnionego  czy odwołanego lotu, a także odmową przyjęcia na pokład, spotyka się wielu pasażerów linii lotniczych, warto więc znać przysługujące w takim wypadku prawa.

Zasadniczo, w każdym z trzech wskazanych przypadków, pasażerowi przysługuje odszkodowanie od 250 do 600 euro, a jego wysokość jest uzależniona od dystansu lotu. Dotyczy to zarówno linii rejsowych, tzw. tanich linii lotniczych oraz lotów charterowych.

W przypadku opóźnienia, pasażer ma prawo do odszkodowania za stracony czas, ale tylko wówczas, gdy samolot jest opóźniony z winy przewoźnika o co najmniej trzy godziny. O wysokości odszkodowania decyduje długość lotu. Może ono wynosić 250 euro przy lotach na dystansie do 1500 km, 400 euro przy lotach na dystansie od 1500 do 3500 km oraz 600 euro przy pozostałych lotach.  

Warto podkreślić, że odszkodowanie, o którym mowa stanowi zryczałtowaną formę kompensaty, niezależną od rozmiaru poniesionej szkody, w przypadku powstania szkód innych niż utrata czasu, pasażer ma prawo dochodzić odszkodowania na odrębnych zasadach.

Przewoźnik zobowiązany jest także do zapewnienia opieki, polegającej na dostarczeniu posiłków i napojów adekwatnych do czasu oczekiwania oraz zapewnieniu noclegu w przypadku, gdy wystąpi taka konieczność. Jeśli opóźnienie wyniesie co najmniej pięć godzin pasażer może żądać także zwrotu pełnego kosztu biletu.

Obowiązek opieki dotyczy też pasażerów którym odmówiono wstępu na pokład lub których lot odwołano.

W przypadku odwołanego lotu pasażer ma prawo do zwrotu w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu lub zmiany planu podróży. Odszkodowanie w przypadku odwołania lotu przysługuje bowiem jedynie wówczas, gdy pasażer nie został na czas, czyli na 14 dni przed wylotem - poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i przewoźnik nie zaproponował mu przelotu alternatywnego.

Wspomniane odszkodowanie nie przysługuje także, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika takich jak m.in. złe warunki atmosferyczne.

Wniosek o odszkodowanie składamy w pierwszej kolejności u przewoźnika. Jeżeli linia lotnicza odmówi wypłaty odszkodowania można wystąpić ze skargą do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.

Na koniec dodać należy, że linie lotnicze mają obowiązek informować o przysługujących pasażerom prawach.

Zgodność treści z prawem na dzień 2019-12-17 12:01:35

Najczęściej wyświetlane artykuły

  • 1103 Odszkodowanie za kradzież w hotelu.

    Organizacja wczasów to często duży logistyczny... Czytaj teraz

Znajdź prawnika

Społeczny opiekun zabytków

Ostatnio dodane artykuły

  • Odszkodowanie za kradzież w hotelu. 2019-12-13 19:27:07

    Organizacja wczasów to często duży logistyczny... Czytaj teraz