fot. Image by Michael Gaida from Pixabay
fot. Image by Michael Gaida from Pixabay
W wypadku drogowym uszkodzeniu uległ trzyletni samochód poszkodowanego. Pomimo uznania odpowiedzialności i wypłaty odszkodowania, zakład ubezpieczeń wyceniając szkodę kompletnie pominął fakt utraty wartości handlowej pojazdu. Czy poszkodowany może starać się o zwiększenie odszkodowania ?
Każdy, kto próbował sprzedać używane auto, wie jak istotna jest jego historia. Samochód bezwypadkowy ma wyższą wartość, wydaje się bezpieczniejszy i przede wszystkim łatwiej jest go sprzedać.
Zazwyczaj jednak osoby, których samochód uległ uszkodzeniu w wypadku, w ramach należnego odszkodowania domagają się jedynie pokrycia kosztów naprawy?
Osoby te zapominają, że po stronie zakładu ubezpieczeń występuje obowiązek pełnej kompensaty szkody. Oznacza to, że kwota odszkodowania zawierać powinna zarówno koszt naprawy pojazdu jak i kwotę odzwierciedlającą utraconą wartość handlową pojazdu. Nawet bowiem najbardziej staranna naprawa pojazdu nie zapobiegnie zmniejszeniu jego wartości rynkowej w stosunku do stanu sprzed szkody.
Pamiętać jednak należy, że aby uzyskać odszkodowanie w pełnej wysokości, należy zgłosić wszystkie elementy szkody, do których zaliczyć należy nie tylko wartość naprawy, ubytek wartości handlowej ale i ewentualny koszt holowania, najmu samochodu zastępczego, czy wartość przewożonego mienia, które uległo uszkodzeniu.
Oczywistym przy tym jest, że wysokość przyznanego odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej samochodu, zależeć będzie od wielu czynników, do których zaliczyć należy niewątpliwe wiek auta, stan techniczny czy jego markę. Wiadomo przecież, że największy spadek wartości notuje się dla aut młodszych, nie oznacza to jednak, że właściciele aut starszych, liczących powyżej 6 lat, nie mogą żądać należnego odszkodowania.
Jeśli zakład ubezpieczeń odmówi uznania zgłoszonej szkody, celem określenia kwoty należnego odszkodowania, niezbędnym będzie zlecenie wykonania ekspertyzy rzeczoznawcy.
Prywatna opinia, może również stanowić podstawę do skutecznego kwestionowania wysokości przyznanego odszkodowania.
Żądając wypłaty odszkodowania należy powołać się na jej treść oraz zawarte w niej wnioski. Co ważne czytelnik, co do zasady, może domagać się także zwrotu kosztów, które poniósł celem sporządzenia prywatnej opinii, pod warunkiem jednak, że poniesione koszty były obiektywnie uzasadnione i konieczne, także w kontekście ułatwienia zakładowi ubezpieczeń ustalenia rozmiarów szkody.